Stil en alert

Mindfulness

Ik probeer meer stilte in mijn dagen te brengen. Niet een hele stiltedag, dat is nog iets teveel van het goede maar stil zijn om terug bij mezelf te komen. Stil zijn om mijn gedachten tot rust te brengen. Om ruimte te maken voor mezelf.

Prater

En dat is lastiger dan ik dacht. Ik ben namelijk een prater. Niet alleen tegen anderen maar als ik alleen ben overleg ik graag hardop met mijzelf. Over wat ik ga doen, wat mijn plannen zijn. Heel gezellig. Regelmatig wordt ik hierin betrapt door man en kinderen en word ik hard uitgelachen, maar dit is nu eenmaal wat ik doe. Dus stil zijn als ik alleen thuis ben is voor anderen misschien logisch, maar voor mij een hele uitdaging. En stil zijn betekent niet alleen niet praten, ook niet tegen de hond, maar ook geen radio, tv, computer, alles wat de stilte kan verstoren.

Kijken-luisteren-voelen

Elke dag even 15 minuten stil en alert zijn. Ik ga dan buiten zitten, zet de timer van mijn telefoon op 15 minuten, en ga kijken, luisteren, voelen wat er om me heen gebeurt. Even de wereld waarnemen met je zintuigen en niet in gedachten verzonken zijn. Je hoort vogels fluiten, je hoort geluiden van auto’s. Of mensen praten. Het is niet alleen maar mooi, maar dat maakt niet uit. Wat er is, is er. En dat is prima. Je voelt de wind, de kou of de warmte, de zon. En ik volg de vogels in wat ze doen, hoe ze vliegen, ik krijg zelfs kriebels in mijn buik als er eentje een duikvlucht neemt. Kijk hoe een roodborstje door de tuin hupst. Of ik volg een vlinder met mijn ogen, die gaan echt supersnel. Of geniet terwijl de vlinder bij ons fonteintje gaat zitten voor wat water.

Ontspanning

Ik merk dat ik een gevoel van rijkdom ervaar, dat ik deze tijd even neem. En dat ik ontspan, mijn schouders zakken weer naar beneden, ik ga dieper ademhalen. Je neemt letterlijk even tijd om adem te halen. En ik word nieuwsgierig naar wat er allemaal om me heen gebeurt, wat de vogels doen, de vlinders of de bijtjes die om mijn bloemen zoemen. Of de strepen die vliegtuigen achterlaten, of de figuren in de wolken. Je bent even volledig zintuiglijk bezig, even helemaal in het Nu. En dat zorgt voor een leeg hoofd, voor rust in je dag. En als de 15 minuten om zijn kun je weer wat relaxter verder met je dag.

Of je blijft nog even zitten natuurlijk!