Neem een Adempauze

Je gevoel van welbevinden is gerelateerd aan de ademhaling. In rust heb je minder ademhalingen per minuut nodig dan bij wandelen of hardlopen. Maar als je gestrest aan het werk bent dan kan het voorkomen dat je aan het bureau achter je computer zit met een ademhaling die past bij wandelen of zelfs hardlopen. Het gevolg daarvan is dat je een onrustig of gejaagd gevoel hebt en last kunt krijgen van je nek en je schouders. Alle spieren die betrokken zijn bij de ademhaling raken overbelast. Hoe kun je nu weer tot rust komen?

Adempauze

Neem even tijd voor een Adempauze. Tel 1 minuut het aantal ademhalingen, in-en-uit is 1 ademhaling. Tel voor het gemak het aantal uitademingen gedurende 1 minuut, de timer van je telefoon kun je hiervoor gebruiken. Hoeveel heb je er?

6-14

Als je zittend aan het werk bent is tussen de 6-14 ademhalingen voldoende. Je voelt je ontspannen of normaal. Dat werkt prettig. Je kunt dan ‘Rustig Doorwerken’. Je bent
productief en dat voelt goed.

15-22

Adem je tussen de 15-22 keer per minuut dan geeft dat een onrustig tot zelfs een gejaagd gevoel, het is een ademhaling die past bij wandelen of ontspannen hardlopen. Dit voelt niet prettig. Het is ook moeilijker om je concentratie erbij te houden, je wordt onrustig in je hoofd.

23 en meer

Adem je meer dan 23 keer per minuut dan zit je met een heel gejaagd gevoel achter je computer. De kans dat je dan productief bent is niet zo groot. Waarschijnlijk heb je veel schermen open en spring je van de hak op de tak.

Door 1 minuut je ademhalingen te tellen heb je een indicatie van je toestand. Doe je het nu nog een keer 1 minuut, dan kun je bewuster gaan ademhalen en je aantal ademhalingen naar beneden brengen. Adem langer uit dan in. En pauzeer 2 tellen voor je weer inademt. Je zult merken dat de rust terugkeert. Door minder te ademen breng je jezelf tot rust. Je voelt je beter, je kunt weer nadenken, en bent zo productiever.

Merk je dat je een onrustig gevoel hebt tijdens het werk, neem dan even een adempauze.

Je ademhaling heb je altijd bij je. Maak er gebruik van!