Maak je niet druk!

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Dat is zo’n wetmatigheid van het leven. Dat geldt privé maar natuurlijk ook op je werk. De kunst is om met die tegenslagen om te gaan op een manier die ook zinvol is.

Copingstijlen

Je kunt op diverse manieren met een tegenslag omgaan. Dat noemen we copingstijlen.

Actief aanpakken:Het probleem analyseren en oplossen.
Sociale steun zoeken: Troost en begrip zoeken bij anderen, en samen het probleem oplossen.
Vermijden en afwachten: Het probleem ontkennen. De kop-in-het-zand methode.
Afleiding zoeken: Je richt je aandacht op andere zaken of je vlucht emotioneel van het probleem. Vluchten kan op vele manieren. Vaak nemen mensen verdovende middelen zoals alcohol of sigaretten.
Depressief reageren: Piekeren, jezelf de schuld geven of twijfelen aan jezelf.
Emoties en boosheid uiten: Het probleem leidt tot frustratie, spanning en agressie. Dat wordt afgereageerd op de omgeving.
Geruststellende gedachten: Jezelf voorhouden dat het probleem vanzelf wel verdwijnt. Het komt wel weer goed.

Effectief of ineffectief?

De eerste 2 copingstijlen zijn effectief, daarmee los je het probleem ook daadwerkelijk op. De andere zijn ineffectief. Je lost het probleem niet op, maar je hebt er wel last van.
Het is handig om te weten wat jouw copingstijl is en of die ook inderdaad effectief is. Want als dat niet zo is, waarom zou je er dan mee doorgaan? Dan heb je er alleen maar last van. En de mensen om je heen waarschijnlijk ook.

Neem nu Emoties en boosheid uiten. Het zit tegen op het werk, er is een fout gemaakt door een ander, en jij ergert je daaraan. Je fokt je op en wordt boos. En dat laat je merken aan je omgeving. Wat levert jou dat op? Alleen dat gevoel van boosheid. Het probleem ligt er al en er verandert niks aan. En je collega’s hebben last van jou. Die krijgen jouw boosheid er ongevraagd bij.

Het is handiger om copingstijl Actief oplossen in te zetten. Ga het probleem analyseren en oplossen. Kijk of er verbeteringen in het proces aangebracht kunnen worden en ga weer verder. Zo kost het minder energie en je boekt vooruitgang. En blijft het probleem zich voordoen, accepteer het dan. Leg je erbij neer en reserveer er tijd voor in je agenda. Blijkbaar hoort het oplossen van dit terugkerende probleem bij je taken.

Laat je niet gek maken door dingen die toch al gebeurd zijn en waarvan je eigenlijk al weet dat ze volgende week weer gebeuren. Dat is zonde van je energie en je tijd.

Wees eerlijk tegen jezelf en denk eens aan je laatste paar tegenslagen en hoe je daar mee omgegaan bent. Effectief of ineffectief?