Doen of zijn…

Mindfulness

Ik ben begonnen met een Mindfulness opleiding. Mindfulness is namelijk wetenschappelijk bewezen effectief bij Burn-out. Als Burn-out coach kan ik er dus niet meer onderuit. Ik heb al vaker een Mindfulness cursus doorgenomen, en ik mediteer al jaren, het is dus niet echt niet meer, maar nu dan maar eens serieus, met een training voor coaches. Ik zal steeds een inzicht delen, zodat jullie ook een beetje meegenomen worden in de Mindfulness-wereld. Het leidt naar innerlijke rust en vrede, dus waarom niet zou ik zeggen.

Doe-modus

De hersenen kunnen op 2 manieren denken: in de doe-modus en in de zijn-modus.

In de doe-modus ervaar je een verschil tussen je huidige situatie en de gewenste situatie. Het is nu niet zoals jij het wil, of zoals jij vindt dat het zou moeten zijn.

Dat kan positief en negatief gebruikt worden. Positief: dan pak je aan wat er moet veranderen. Je ruimt op, doet de klus die is blijven liggen, wat dan ook. Je onderneemt actie. Prima.

Als het negatief werkt dan zit je in je gedachten. Je frustreert jezelf ergens over. Als ik dit eerder had geweten dan…. De oorzaak ligt in het verleden, je verandert er niks meer aan, maar toch blijf je er in gedachten mee bezig. Wat had er anders gemoeten, wat moest er beter…..eindeloos. Gevolg hiervan is dat je je terugtrekt in je hoofd en niet meer ziet wat er NU in je leven speelt. De zon in je kamer, het vogeltje dat fluit, of je kind die iets leuks doet.

Nu je dit gelezen hebt zul je zien dat het je op gaat vallen als je in de doe-modus zit en je jezelf blijft lastig vallen met dingen die niet te veranderen zijn. Of je ziet dat iemand anders in de doe-modus zit. En dat is wel mooi om te observeren.

Zijn-modus

In de zijn-modus accepteer je de situatie zoals hij is. Hierdoor beleef je het NU, dit moment, veel intensiever. Je begrijpt dat jouw oordeel over een situatie die situatie niet verandert. Je kunt gewoon zijn met wat is. Je bent in contact met de wereld om je heen. Zo sta je ook open voor nieuwe ervaringen en geluksmomenten.

Om je te oefenen in de zijn-modus kun je elke dag even aandacht hebben voor je ademhaling. Even gaan zitten en bewust ademen. Een minuut is al mooi, maar langer natuurlijk nog mooier. Je zult ervaren dat je hierdoor anders in je vel gaat zitten.

Probeer te herkennen in welke modus jij meestal zit. Doen of zijn? En misschien kun je ook schakelen van doen naar zijn?

Kijk maar eens wat dit je oplevert aan innerlijke rust.